De meeste mensen die offshore willen gaan werken denken vaak niet aan de mogelijkheden onshore.
Wij krijgen met regelmaat emails van mensen die offshore solliciteren maar gewoonweg niet aan de bak komen vanwege te weinig ervaring of een te kort aan opleidingen. Voor die mensen is het handig om eens te kijken naar een baan in de Onshore Olie & Gas Industrie.
Het grote voordeel hier is dat je direct ervaring op doet op een boorplatform. Dit platform staat dan wel niet midden op zee, maar het werk is praktisch hetzelfde. Ook de functies die je hier kunt betrekken zijn veelal identiek aan de functies die je offshore terug vind.
Door onshore te werken kijg je direct ervaring, leer je de kneepjes van het vak, kun je opleidingen volgen die gerelateerd zijn aan je functie (of toekomstige functies), en heb je de mogelijkheid om intern te solliciteren naar een passende baan in de offshore.
Onshore Werken vs. Offshore Werken:
Werk je onshore, dan kun je uitgaan van een redelijk normale dienst. Je bent geen 2 – 4 weken midden op zee, maar je kunt na elke shift gewoon naar huis (mocht je in dezelfde omgeving wonen). Het kan zijn dat je wisseldiensten werkt (7 – 15 / 15 – 23 / 23 – 7 uur), maar het is net zo goed mogelijk dat je 12 uur op en 12 uur af werkt voor een periode van 5 dagen, waarna je 2 dagen vrij bent. De uitdaging, het harde werken, de grondstoffen, gevaren en mentaliteit is praktisch hetzelfde onshore, als dat het offshore is.
Wel liggen de Salarissen Onshore een stuk lager als in de Offshore.
Daarom maken veel mensen de overstap nadat ze een genoeg ervaring onshore hebben opgedaan, om vervolgens offshore te gaan werken. Het is uiteindelijke aan jou om te kiezen voor meer inkomen en vaak lang van huis, of kiezen voor een normaal inkomen en regelmatig thuis kunnen zijn bij je familie.
Als Nederlander vind je niet snel een onshore baan. We hebben in Nederland 44 olievelden waarvan er maar 7 onshore zijn. En van die 7 is maar de helft operationeel. Daarnaast hebben we wel een zeer groot gasveld (Slochteren gasveld in het noorden van Nederland).
Zoek je naar een baan in de onshore, dan zul je veruit sneller aan het werk komen in het Midden Oosten (Saoedi-Arabië) waar 62% van de oliereserves liggen. In Afrika, Latijns Amerika en Noord Amerika ligt totaal bij elkaar opgeteld nog 24% van de oliereserves. Hoewel we in Europa over 12% van de oliereserves beschikken, zijn we voor een groot deel afhankelijk van de import van olie. Nederland hoort bij de grootste importeurs en exporteurs van olie(producten) ter wereld.
Onshore Werken – Terminals:
Daar waar niet uit de boven olie of gas gepompt word, word er wel in Nederland veel opgeslagen. Zoals eerder gezegd is Nederland goed in de import en export van olie producten. Die olie moet opgeslagen worden, net als vele andere grondstoffen en chemische stoffen. Dit doen we vooral in de Nederlandse havensteden.
In de Europoort, Botlek en Maasvlakte regio zijn vele terminals te vinden waar opslag en overslag plaats vind. Schepen leggen aan bij een Terminal en zodra dat gebeurd komen er een hele hoop arbeiders bij kijken om de transfer te verzorgen van schip naar wal en nog verder…
Denk aan roeiers die de schepen vastleggen, controleursbedrijven die de producten aan boord bemonsteren, dekpersoneel die alles op het schip begeleiden, het grondpersoneel van de terminal, maar ook vrachtwagenchauffeurs die het product van een landtank weer transporteren naar andere delen van Nederland of Europa, treinen die met vele wagons vol die over de betuwelijn diesel, benzine, gas en vele andere chemische stoffen vervoeren.
Onshore Werken – Aan het werk:
Als je (ongeschoolt) aan het werk wilt in de olie & gas industrie, dan is het je eerste stap om te proberen binnen te komen op een terminal.
Bedrijven zoals o.a. bijvoorbeeld SGS Nederland zoeken vaak goede mensen om te werken als Surveyor (controleur) op schepen en terminals. Je wordt voornamelijk intern opgeleid en het enige wat je hier voor nodig hebt is een flinke dosis motivatie en een VCA certificaat.
Hetzelfde geld voor tankcleaners. Het is een flinke job om landtanks met hogedruk te reinigen. Hiervoor dien je een VCA certificaat te hebben, SIR Training en perslucht keuring.
Wil je verder groeien en hogerop komen, dan zul je een VAPRO diploma nodig hebben, haven diploma en/of certificaten zoals mangatwacht, heftruck, brandwacht etc.
Wil je toch meer weten over de offshore betekenis en de algemene informatie?