Werken in de Scheepvaart
De meesten denken al gauw aan grote schepen met honderden containers opgestapeld aan boord als we spreken over werken in de scheepvaart. Maar de scheepvaart speelt een heel belangrijke rol als het om de olie en gas industrie gaat. Afgezien van de offshore booreilanden, zijn er ook zogenaamde ‘drillships’ die vaak net zo diep kunnen boren als de booreilanden (drilling rigs).
Daarnaast heb je in de scheepvaart olietankers (supertankers) en gasschepen, die het product vervoeren van terminal naar terminal in wereldwijde havensteden. Wil je offshore werken, dan is scheepvaart zeker een optie. Denk aan het bevoorraden van een booreiland waarbij de scheepvaart een grote rol speelt. Of het vervoeren van een Rig vanuit de haven naar locaties op zee.
Wil je wel offshore werken, maar wil je niet altijd op dezelfde locatie blijven zitten, dan is de scheepvaart iets voor jou. Aan boord van een schip kun je beginnen (entry level) als greenhand, deckhand of OS / wiper. Wil je jezelf niet in het zweet of het vuil werken, dan kun je aan de slag in de catering als assistent kok, galleyhand, utility of mess person.
De Werking van een Drillship:
Een drillship is een schip welke voorzien is van een boorinstallatie. Vaak zijn het ontdekkingsschepen die zoeken naar nieuwe oliebronnen of gasvelden. Daarnaast kan het zijn dat deze schepen als platform dienen om onderhoud uit te voeren aan onderzeese installaties. Een drillship behoud zijn locatie door het gebruik van een dynamisch positie systeem (onder leiding en toezicht van de DPO – Dynamic Positioning Officer).
Een drillship kan dieptes bereiken van 600 tot wel meer als 3000 meter, en kan zich makkelijk verplaatsen naar diverse olievelden wereldwijd. Dit in tegenstelling tot een Booreiland en/of Jackup Barges / Rigs. Om te boren wordt een buis neergelaten vanaf het schip naar de zeebodem, tezamen met een ‘blowout preventer’ (BOP) die aansluit op de mond van de put.
Drillships voeren veelal proefboringen uit waarna bij succes een olieplatform geplaatst zal worden om de olievoorraden weg te pompen. Naast Drillships heb je ook Jackup Barges wat een soort combinatie is tussen een schip en een boorplatform.
Scheepvaart Opleiding:
Je kunt ongeschoold aan het werk op een schip en beginnen als een entry level arbeider. Wel heeft het grote voordelen als je een goede vooropleiding hebt, of de havenvakschool hebt gevolgd. Daarnaast is het wel vereist dat je een aantal certificaten in je bezit hebt, voordat je aan boord kunt gaan werken.
Allereerst kom je zonder een STCW 95 certificaat nergens aan de bak. Het is een korte cursus van 4 dagen die je gevolgd moet hebben als je wilt gaan werken op zeevaart schepen. Het certificaat is geldig voor 10 jaar waarna je opnieuw examen moet doen.
VCA voor Havenarbeiders:
Om te werken in de havens van Nederland, en tegenwoordig ook in België, is een VCA certificaat vereist. Het certificaat is overigens niet alleen maar voor havenarbeiders, ook in de bouw is het certificaat vereist.
Het VCA certificaat kan in heel Nederland gebruikt worden (daar is een landelijk overeenstemming over). Verder is het VCA certificaat geldig in de Benelux landen. Met deze landen is een besluit genomen dat het certificaat dezelfde waarde heeft als in Nederland. Het VCA certificaat wordt in steeds meer landen geaccepteerd en vereist. Ook een VCA certificaat is 10 jarig geldig.
Uiteraard is het zo dat het bij een certificaat begint. Dan kun je als rookie aan de slag aan boord van een schip en kun je gaandeweg jezelf omhoog werken. Wil je sneller hogerop, dan zul je doelgerichte cursussen en/of opleidingen moeten volgen.
Meer willen weten over werken op een booreiland?