post

Offshore Containervervoer

Offshore containervervoer

De internationale handel is groot en dit betekent dat er heel wat goederen van land naar land worden getransporteerd. Goederen kunnen getransporteerd worden met de vrachtwagen, het vliegtuig of de trein, maar ook met de boot. Worden goederen vervoerd met de boot, dan wordt er doorgaans gebruik gemaakt van containers. Het vervoeren van goederen in containers op een boot wordt ook wel offshore containervervoer genoemd.

De container: een korte introductie

Het woord ‘container’ komt uit het Engels en betekent ‘bak’. Velen gebruiken echter niet de Nederlandse vertaling van het woord, maar spreken gewoon over containers. Een container is een grote bak waar vele verschillende goederen in getransporteerd kunnen worden. Denk hierbij aan kleinere goederen, maar ook aan grote producten. Omdat containers goed op elkaar gestapeld kunnen worden, is deze vorm van vervoer erg efficiënt. Op een boot kun je veel containers en dus goederen kwijt.

Container transport is veel goedkoper dan veel andere transport methoden. Het enige nadeel van container transport, is dat lege containers net zo veel ruimte innemen als volle containers. En omdat de lege containers ook ergens naartoe moesten, kost ook dit vervoer geld. Toch is container transport nog altijd goedkoper dan vele andere transport methoden, ook met deze extra kosten.

De verschillende zeecontainer afmetingen

Er zijn vele soorten zeecontainers, in diverse afmetingen. De TEU afmeting geldt als standaardmaat bij containervervoer over zee. De afkorting TEU staat voor Twenty Feet Equivalent Unit, naar de lengte van 20 voet. De afmetingen van een 20ft container in het metrisch systeem zijn ongeveer 6.10 meter. Zet je 2 TEU containers naast elkaar, dan krijg je een container met de lengte van 40 voet. De afmetingen van een 40 ft container in het metrisch systeem zijn ongeveer 12.20 meter.

De verschillende zeecontainer vormen

Niet alleen de afmetingen zeecontainer verschillen per container: ook de vorm van de container kan verschillen. De meeste containers zijn compleet afgesloten, maar dit is zeker niet altijd het geval. Er zijn bijvoorbeeld ook open top containers, ofwel containers die aan de bovenzijde geopend zijn. Ook zijn er containers met deuren aan de voor- en achterkant (double door containers) en openingen aan de zijkant (openside containers). Vloeistoffen en/of bevroren goederen worden in speciale containers vervoerd, namelijk containers die gekoeld kunnen worden.

Het vervoeren van containers

Niet alle schepen zijn geschikt voor het vervoeren van zware containers, zeker niet als er een groot aantal containers vervoerd moet worden. Om containers te vervoeren, zijn er speciale containerschepen ontwikkeld. Het grootste type zeecontainerschip, de Maersk Triple-E, kan op dit moment maar liefst 18.000 TEU containers vervoeren. Het schip doet dit met een snelheid van 19 knopen (omgerekend 35 kilometer per uur). Dit is iets langzamer dan de conventionele snelheid van 23 knopen (omgerekend 42,5 kilometer per uur). Dit is natuurlijk niet zo vreemd, want het zeecontainerschip is zwaar beladen.

Meer weten over de scheepvaart?